Tuinkers en andere zaken uit groep 4/5

Ineke Van der HorstNieuwsberichten

We zijn begonnen aan ons nieuwe thema over de natuur. En we werken natuurlijk ook aan allerlei andere dingen zoals rekenen en taal.
De kinderen hebben de gebeurtenissen van de laatste tijd in onze klas beschreven. Lees mee en geniet.

Hoe lang is de tuinkers? Geen licht: 12 cm, wel licht: 7 cm; warmte: 8 cm, kou: 5 cm; water: 7 cm, geen water: 4 cm; grond: 6 cm, wc-papier: 1 cm – Jurre

Een boom is natuur. Ik hou van natuur. Aan de binnenkant kan je tellen hoe oud die is. Een boom maakt zuurstof – Ezra

Ik heb een zusje gekregen en ze is geboren op 12-4-2019. Ze heeft blauwgroene ogen met een beetje bruin. Dat zit ook in haar ogen. En ze heeft bruin haar en donkerblond en ze heet Neomi. Mooie naam he. En ze kan hard brullen en ze is in het ziekenhuis geboren en ze is schattig. En ik vind haar heel lief – Silas

Ik heb een lieve juf. Elke meester of juf is wel lief, maar ik vind onze juf wel één van de liefste juffen die er is – Jasmijn

Ik vond rekenen eerst een beetje moeilijk. Maar nu gaat het al best goed. Ik vind de getallenlijn nu alleen nog moeilijk – Julia

Met rekenen leren we de tafels en met sommen t/m 100. En ik vind rekenen heel leuk. En we leren ook getallenlijn en we doen ook splitsen. Die splitsing gaat zo: Als je een som moeilijk vind in de sommen t/m 100, gebruik dan de splitsing. En als je de splitsing moeilijk vind, gebruik dan de getallenlijn. En de getallenlijn is simpel. Probeer maar eens en kies een som t/m 100. En als je het moeilijk vindt, het is niet moeilijk – Belicia

Met spelling zijn er kinderen die spelling moeilijk vinden, zoals met de ei of ij, de s of z, de au of ou, de v of f. En in de werelden is het soms moeilijk en soms makkelijk. En je moet wel goed opletten als het door elkaar is. Met de lessen moet je ook goed opletten. En sommige kinderen krijgen spellinghuiswerk mee naar huis. En dan mag je er zelfs drie weken over doen. En als je bij juf aan de instructietafel zit, wil ze liever dat je het fout doet dan dat je niet op zit te letten – Merijn

Wij zijn tuinkers aan het planten en het gaat heel goed met de tuinkers. Ze zijn al heel groot en ze staan in een potje. Ze groeien heel goed en elke middag geeft juf ze water. En door dat water groeien ze. En er is ook een ongeluk gebeurd met een potje: dat potje stond in de wc, (maar iemand had hem in de wasbak gezet) en toen stond de kraan open – Joas

Verslaggever Matteo: Ik ga het vandaag hebben over de gymles. We gingen vandaag apenkooien. Hoe werkt apenkooien: nou het werkt zo. Je mag buiten de gele lijnen. En er zijn natuurlijk ook tikkers, 2 om precies te zijn. Binnen de gele lijnen mag je niet staan. En dat was het dan weer. Doei – Matteo

Rekenen: wij werken in gynzy en we maken zo lessen of we werken in de werelden. We werken nu met de getallenlijn, klok en tafels tot en met 10. Sommige kinderen hebben +werk We werken dan in mappen en dan hebben we moeilijker sommen dan andere kinderen – Ivan

We hebben het over spelling. We hebben het over de categorie auw en ou en de d, maar schrijf je ook d en we hebben het over de persoonsvormen. Ik-vorm bijvoorbeeld: blussen: -en eraf, bluss over, en dan haal je de s eraf en dan heb je blus – Kristian

De plantjes. Wij de klas hebben plantjes om te kijken wat de plantjes nodig hebben. En we hebben dit gedaan om te kijken of een plantje lucht nodig is en warmte nodig heeft en water nodig heeft en grond nodig heeft of niet. En we hebben er een met wc-papier en die groeit ook. En alles wat we uit proberen groeit gewoon, dus ze hebben geen grond of lucht of water nodig en ze groeien erg goed. Dus daarom worden ze zo groot en nog groter dan de pot die we hebben. En die zonder lucht heeft een dop en daarom zijn ze zo schuin en daarom zit het hele potje dus helemaal vol en zonder lucht. Want het is heel warm en daarom is het potje van binnen dus heel nat – Joshua

De klas. Dit is mijn onderdeel. De klas. Het is erg leuk in de klas. We leren van alles en nog wat. De juffen zijn aardig. En soms mag je spelletjes op je chromebook doen. En je leert leuk schaken. En je krijgt leuke thema’s. En taal wordt goed uitgelegd. En je kan altijd rustig werken – Jac

Wij krijgen op school fruit. Maar soms is het niet zo lekker, maar we moeten wel. Het lekkerste fruit vind ik de peer, maar soms ook de appel of de druif – Yannick

Het spelling. Bij spelling hebben we vandaag over de au en ou. Dat is best wel makkelijk. Ik heb een paar fouten gemaakt. Maar toch was het leuk – Emma

Ik ga drie keer naar juf Ine toe, omdat ik lezen lastig vindt. We gaan een verhaaltje lezen en daarin zoeken we bijvoorbeeld woorden met een voorvoegsel of een achtervoegsel. We praten ook even over het verhaal en we leggen het aan elkaar uit – Siep

Natuurspeurtocht! Wij hebben een natuurspeurtocht gemaakt op school. Dat was heel leuk, want we moesten allemaal dingen zoeken. Bijvoorbeeld afval, een klavertje vier, eikels, onkruid, gras, water, een takje, een blaadje en nog véél meer en dat was heeeeel leuk. Doe het zelf ook maar es – Jonathan

Ik vind rekenen leuk. We zijn lang met de getallenlijn bezig geweest. En ik ben goed in de tafels en met plussommen tot en met 100 en automatiseren plus. Dit vind ik moeilijk: automatiseren tafels – Janoah

Ik kom uit Spanje en ik vind nederlands moeilijk. En ik vind nederlands leren ook leuk met juf Ine en Ana en Alejandro. Met de chromebook van juf Ine leren ik, Ana en Alejandro nederlands in oefenen.nl. En het is leuk, omdat een papegaai als het goed is zegt dat het goed is. En als het niet goed is, zegt de papegaai dat is niet goed. En ook vind ik het werk van juf Ine leuk, omdat ik leer en lees en ik nu goed praat en schrijf in het nederlands. En ook vind ik het werk van juf Ine leuk, omdat in het boek een kleine toets staat met een jongen en deze jongen in een zon – Rodrigo

Waar de kinderen niet over hebben geschreven is over de filosofieles: Is een koe natuur. Op de foto’s ziet u hoe de kinderen erover denken en van één van de leerlingen het werkblad dat we erbij maakten – juf Ineke

Fijne vakantie!!!